Логотерапія мистецтвом: Тактильний досвід в просторі споглядання

Логотерапія мистецтвом:
Тактильний досвід в просторі споглядання

Музей –  передусім простір споглядання. Музейних експонатів не можна торкатися, про це знають усі.

Наявність «естетичної дистанції» не дозволяє говорити про тактильність у буквальному розумінні цього слова. Проте останнім часом поширюються музейні практики, в яких долається ця заборона і виникає можливість не лише торкатися певних арт-об’єктів, але й створювати власний продукт творчості у майстер-класах та арт-терапевтичних заходах.

З чим це пов’язано? Зі змінами у світосприйманні сучасної людини, з необхідністю включати власні тілесні реакції у те, що ми сприймаємо або створюємо, адже у сучасних медіа задіяно зір та слух, але не тіло в цілому. Так, тактильність присутня на рівні опанування сенсорного екрана, але вона нічого не дає нашому переживанню присутності в реальному світі.

Щоб здолати ці обмеження, у просторі сучасного музею стає можливим збалансування чуттєвості, зокрема освоєння первинного тактильного досвіду знайомства людини зі світом, коли ще не було дистанції. У «зорі без дистанції» домінує «обмацування» (рос.термін «ощупывание»),  вивчення предмета, який ми не можемо з якихось причин побачити на відстані (Михайло Ямпольський «Про близьке»), або взагалі побачити. У цьому випадку на рівні відчуттів вже починає формуватися майбутній образ. Моріс Мерло-Понті, Рудольф Арнхейм писали про розкриття дотичності у зорі. Так, коли ми споглядаємо дещо на відстані, ми «схоплюємо» поглядом, а потім поглядом «обмацуємо». Останнє відбувається в часі. Тобто в образотворенні закладено як оптичне, так і тактильне. Видиме передбачає відстань, тактильне передбачає дотик. Але візуальний досвід дає змогу «дотику на відстані».

Проте реальний дотик для людини з обмеженим або відсутнім зором – це чи не єдиний шлях до світу речей. На Міжнародній виставці «Інклюзія: дизайн ідей», яка відкрилася у Черкаському обласному художньому музеї 11 листопада 2021 року, представлено багато проєктів і макетів для людей з особливими потребами. Увагу привернув проєкт «Тактильний посібник для дітей з вадами зору» (Керівники: доценти ЧДТУ Н.Чугай, О.Луговський). «Гірський ландшафт», «Основні форми рельєфу», «Міст», «Зріз шару земної кори» – макети створено виключно для тактильного вивчення, яке не просто дає сприйняттю об’єкт, але й формує образне мислення людей з вадами зору. Згадаймо, що у «Діоптриці» Декарта, сліпі наче «бачать» руками. Сприйняття – активний процес, що включає досвід тіла.

Такого досвіду потребують останнім часом і звичайні відвідувачі. Маються на увазі проєкти, що виходять за межі практик просто споглядання. Це зазвичай музейні майстер-класи з супровідним екскурсом до історії і культури певного періоду. Говоримо про японську ляльку? Виготовляємо власноруч. Про орнаменти на керамічних виробах? Відтворюємо на власних макетах-зразках. В цих практиках закладено бажання не лише споглядати естетичну форму, а переживати її «розгортання» у часі, розкривати для себе її історію від народження задуму до втілення. Це повертає відчуття реальності світу, навчає розуміти різноманітні сучасні культурні практики, в яких багато уваги приділено саме процесу. Рух і дотик розвивають пластичне мислення, і в добу сенсорних екранів  практика, яка  є для людей з вадами зору навчальним посібником, для суб’єкта сучасної культури в цілому стає терапією присутності.

Тактильний посібник для дітей з вадами зору «Основні форми рельєфу», Жога Д., Іваненко Б., Лупан В., Нось В., Захарченко Є.

Тактильний посібник для дітей з вадами зору «Гірський ландшафт», Барвінський С., Беркут О., Колосова А., Кухарчук В., Мандра В., Пасменко М.

Тактильний посібник для дітей з вадами зору «Міст», Прудиус Є., Борисова М., Харченко О., Червонопільський С.

Тактильний посібник для дітей з вадами зору, «Зріз шару земної кори» Буцяк Д., Тертишник М., Пищик О.

Read more

Майстерклас від Сергія Герасименка «Іконописні образи в техніці монотипія»

Майстерклас від Сергія Герасименка «Іконописні образи в техніці монотипія»

У Черкаському художньому музеї відбувся авторський майстерклас від Сергія Герасименка «Іконописні образи в техніці монотипія». Учасники мали змогу зануритися у світ сакрального мистецтва, опанувати особливості старовинної техніки та створити власні іконописні образи. Дякуємо всім, хто долучився до творчого процесу!

Здур Бобіч (Володимир Бабченко) «Ядерне тремтіння»

Здур Бобіч (Володимир Бабченко) «Ядерне тремтіння»

Черкаський художній музей презентує персональну виставку сучасного черкаського художника-графіка, концептуаліста Здура Бобіча (Володимира Бабченка) «Ядерне тремтіння». Творчий проєкт «Ядерне тремтіння» — це знеособлення людини і спотворена естетика, які мають перегук із футуризмом та водночас актуальні і у наш час. Також проєкт має подвійність сприйняття. «Ядерне тремтіння» — великі, сильні, базові, первісні відчуття