Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Здавна хліб присутній в багатьох обрядах, звичаях, ритуальних практиках. Це і кругла хлібина, що символізує плодовиту землю, і жито-пшениця, і ресурс на прожиття (коли ми говоримо – «заробити на хліб»). Він у молитві: «Хліб наш насущний даждь нам днесь», «Святих Дарах» та «Святому причасті», він – у сакральній символіці Різдвяних свят. В українській традиції не можна було про хліб казати погано, наприклад, що він несмачний. Вважалося, що навіть хлібна пліснява є корисною для здоров’я людини. Не можна було хлібом годувати домашню худобу. Не можна було при ньому лаятись, інтригувати та згадувати нечистого. Тісто мали місити у гарному та молитовному настрої, адже тісто – воно живе.

У страшні роки Голодомору та Другої Світової дійсно було найвищим даром мати хліб на столі, на нього вимінювали речі, коштовності й навіть золото. За радянських часів учні шкіл писали твори під рубрикою «Хліб – усьому голова», повага до хліба і праці хліборобів формувалася змалечку. За часів Незалежності українці дивляться глибше в історію, у дохристиянські та християнські традиції нашої хліборобської культури, звичаї шанування хлібу. Хліб – це життя, яке проростає з зерна і рум’яним сонечком сходить на столі, має асоціації з Сонцем, Христом та виступає як Дар, адже українська земля ДАРУЄ хліб і люди вдячні родючій землі та хліборобам. Інтуїтивно вдячність є формою самозбереження культури.

У фондовій колекції Черкаського обласного художнього музею є картини талановитих художників, у яких візуально висвітлено цю цінність доцифрової доби – сакральність хліба. Перелік далеко не повний: Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб» (1986 р.), «Жнива у Мошнах» (1992 р.); Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…» (1993 р.); Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…» (2003 р.); Драгомирова Ніна «Дари ланів» (1985 р.); Студені Олександр «Великдень» (1991 р.); Турчак Григорій «Пшеничне поле» (1957 р.), «Жнива» (1959 р.); Кулик Іван «Черкаська земля» (1973 р.); Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата» (1992 р.), «Паляниця» (1978 р.), «Паляниця» (1979 р.) «Паростки» (2000 р.); Одайник Вадим «Жито» (1971 р.); Чернявський Георгій «Хліба над Дніпром» (1963 р.) та інші твори. Чому сьогодні у «суспільстві споживання» шанування хліба сприймається як архетипна форма минулого?

Чому сьогодні «Хлібний дар» – це майже однозначна асоціація з комерційним продуктом? Можливо, коли хліба багато, його безліч різновидів і він дешевий, люди забувають про його цінність? Коли сам процес виготовлення хліба втрачає значущість. Коли стає неважливим те, що раніше було частиною ритуалу Дару…

На фото роботи:

Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…», 2003 р.;
Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб», 1986 р.;
Кулик Іван «Черкаська земля», 1973 р.;
Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата», 1992 р., «Паляниця», 1978 р., «Паростки», 2000 р.;
Студені Олександр «Великдень», 1991 р.;
Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…», 1993 р.;
Одайник Вадим «Жито», 1971 р.

Read more

Виставка Школи медитативного малювання мандал «Код життя. Проявлення»

Виставка Школи медитативного малювання мандал «Код життя. Проявлення»

17 жовтня у Черкаському художньому музеї відкрилася виставка мандал. Це третя виставка Школи медитативного малювання мандал під керівництвом Олени Казмірчук. Мандала — це давній сакральний символ гармонії і цілісності. Взаємодія з нею зцілює, гармонізує стан, наповнює енергією і красою. Мандала — це малюнок, що складається переважно з кіл, або ж ряду геометричних

Виставка до Дня художника

Виставка до Дня художника

10 жовтня у залах Черкаського художнього музею відкрилася щорічна виставка Черкаської обласної організації Національної спілки художників України приурочена до Дня художника. Відсвяткувавши того року свій 45 ювілей, спілка продовжує розвиватися, презентуючи нові роботи та нові імена. У цьому році твори мистецтва представлені на виставці вельми різнопланово, різнобарвно та різноманітно. Образотворче

Спецпроєкт Миколи Бабака «Ціна Свободи»

Спецпроєкт Миколи Бабака «Ціна Свободи»

Прапор є одним із основних символів свободи для країни. Під його покровом громадяни країни об’єднуються в єдине ціле — народ, який створює свою державу. Ми — держава Україна! Ми — народ України! Ми — вільна і незалежна нація! Ми пишаємося своїм прапором, дбайливо його оберігаємо, встановлюємо на визначних заходах, використовуємо в усіх сферах