Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Здавна хліб присутній в багатьох обрядах, звичаях, ритуальних практиках. Це і кругла хлібина, що символізує плодовиту землю, і жито-пшениця, і ресурс на прожиття (коли ми говоримо – «заробити на хліб»). Він у молитві: «Хліб наш насущний даждь нам днесь», «Святих Дарах» та «Святому причасті», він – у сакральній символіці Різдвяних свят. В українській традиції не можна було про хліб казати погано, наприклад, що він несмачний. Вважалося, що навіть хлібна пліснява є корисною для здоров’я людини. Не можна було хлібом годувати домашню худобу. Не можна було при ньому лаятись, інтригувати та згадувати нечистого. Тісто мали місити у гарному та молитовному настрої, адже тісто – воно живе.

У страшні роки Голодомору та Другої Світової дійсно було найвищим даром мати хліб на столі, на нього вимінювали речі, коштовності й навіть золото. За радянських часів учні шкіл писали твори під рубрикою «Хліб – усьому голова», повага до хліба і праці хліборобів формувалася змалечку. За часів Незалежності українці дивляться глибше в історію, у дохристиянські та християнські традиції нашої хліборобської культури, звичаї шанування хлібу. Хліб – це життя, яке проростає з зерна і рум’яним сонечком сходить на столі, має асоціації з Сонцем, Христом та виступає як Дар, адже українська земля ДАРУЄ хліб і люди вдячні родючій землі та хліборобам. Інтуїтивно вдячність є формою самозбереження культури.

У фондовій колекції Черкаського обласного художнього музею є картини талановитих художників, у яких візуально висвітлено цю цінність доцифрової доби – сакральність хліба. Перелік далеко не повний: Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб» (1986 р.), «Жнива у Мошнах» (1992 р.); Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…» (1993 р.); Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…» (2003 р.); Драгомирова Ніна «Дари ланів» (1985 р.); Студені Олександр «Великдень» (1991 р.); Турчак Григорій «Пшеничне поле» (1957 р.), «Жнива» (1959 р.); Кулик Іван «Черкаська земля» (1973 р.); Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата» (1992 р.), «Паляниця» (1978 р.), «Паляниця» (1979 р.) «Паростки» (2000 р.); Одайник Вадим «Жито» (1971 р.); Чернявський Георгій «Хліба над Дніпром» (1963 р.) та інші твори. Чому сьогодні у «суспільстві споживання» шанування хліба сприймається як архетипна форма минулого?

Чому сьогодні «Хлібний дар» – це майже однозначна асоціація з комерційним продуктом? Можливо, коли хліба багато, його безліч різновидів і він дешевий, люди забувають про його цінність? Коли сам процес виготовлення хліба втрачає значущість. Коли стає неважливим те, що раніше було частиною ритуалу Дару…

На фото роботи:

Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…», 2003 р.;
Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб», 1986 р.;
Кулик Іван «Черкаська земля», 1973 р.;
Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата», 1992 р., «Паляниця», 1978 р., «Паростки», 2000 р.;
Студені Олександр «Великдень», 1991 р.;
Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…», 1993 р.;
Одайник Вадим «Жито», 1971 р.

Read more

Опитування «Оцінка стану впровадження безбар'єрності у сфері культури»

Опитування «Оцінка стану впровадження безбар'єрності у сфері культури»

Український культурний фонд та Український центр культурних досліджень спільно з Міністерство культури та стратегічних комунікацій України ініціювали загальнонаціональне опитування, присвячене питанням безбар’єрності у сфері культури. Поділіться своїм досвідом, якщо ви регулярно відвідуєте театри, концерти, бібліотеки чи кінотеатри. Це допоможе нам визначити, що варто покращити, аби зробити культурні враження ще

Персональна виставка Олега Базилевича «Фронтові замальовки»

Персональна виставка Олега Базилевича «Фронтові замальовки»

«Ми на своїй, Богом даній землі, яку ми захищаємо і відстоюємо!» Олег Базилевич Черкаський художній музей представляє персональну виставку київського художника, добровольця, старшого лейтенанта, заступника командира батареї 1-го самохідного артилерійського дивізіону 1-ї окремої танкової Сіверської бригади Олега Базилевича. Картини з передової, з епіцентру війни, створені художником, починаючи з березня 2022