Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Логотерапія мистецтвом. Хліб як Дар

Здавна хліб присутній в багатьох обрядах, звичаях, ритуальних практиках. Це і кругла хлібина, що символізує плодовиту землю, і жито-пшениця, і ресурс на прожиття (коли ми говоримо – «заробити на хліб»). Він у молитві: «Хліб наш насущний даждь нам днесь», «Святих Дарах» та «Святому причасті», він – у сакральній символіці Різдвяних свят. В українській традиції не можна було про хліб казати погано, наприклад, що він несмачний. Вважалося, що навіть хлібна пліснява є корисною для здоров’я людини. Не можна було хлібом годувати домашню худобу. Не можна було при ньому лаятись, інтригувати та згадувати нечистого. Тісто мали місити у гарному та молитовному настрої, адже тісто – воно живе.

У страшні роки Голодомору та Другої Світової дійсно було найвищим даром мати хліб на столі, на нього вимінювали речі, коштовності й навіть золото. За радянських часів учні шкіл писали твори під рубрикою «Хліб – усьому голова», повага до хліба і праці хліборобів формувалася змалечку. За часів Незалежності українці дивляться глибше в історію, у дохристиянські та християнські традиції нашої хліборобської культури, звичаї шанування хлібу. Хліб – це життя, яке проростає з зерна і рум’яним сонечком сходить на столі, має асоціації з Сонцем, Христом та виступає як Дар, адже українська земля ДАРУЄ хліб і люди вдячні родючій землі та хліборобам. Інтуїтивно вдячність є формою самозбереження культури.

У фондовій колекції Черкаського обласного художнього музею є картини талановитих художників, у яких візуально висвітлено цю цінність доцифрової доби – сакральність хліба. Перелік далеко не повний: Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб» (1986 р.), «Жнива у Мошнах» (1992 р.); Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…» (1993 р.); Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…» (2003 р.); Драгомирова Ніна «Дари ланів» (1985 р.); Студені Олександр «Великдень» (1991 р.); Турчак Григорій «Пшеничне поле» (1957 р.), «Жнива» (1959 р.); Кулик Іван «Черкаська земля» (1973 р.); Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата» (1992 р.), «Паляниця» (1978 р.), «Паляниця» (1979 р.) «Паростки» (2000 р.); Одайник Вадим «Жито» (1971 р.); Чернявський Георгій «Хліба над Дніпром» (1963 р.) та інші твори. Чому сьогодні у «суспільстві споживання» шанування хліба сприймається як архетипна форма минулого?

Чому сьогодні «Хлібний дар» – це майже однозначна асоціація з комерційним продуктом? Можливо, коли хліба багато, його безліч різновидів і він дешевий, люди забувають про його цінність? Коли сам процес виготовлення хліба втрачає значущість. Коли стає неважливим те, що раніше було частиною ритуалу Дару…

На фото роботи:

Баринова-Кулеба Віра «Їм, хліборобам…», 2003 р.;
Бондар Іван. Триптих «Черкаський хліб», 1986 р.;
Кулик Іван «Черкаська земля», 1973 р.;
Козін Петро «Хліб 45-го. Балада про солдата», 1992 р., «Паляниця», 1978 р., «Паростки», 2000 р.;
Студені Олександр «Великдень», 1991 р.;
Лавріненко Іван «Хліб наш насущний…», 1993 р.;
Одайник Вадим «Жито», 1971 р.

Read more

Виставка Валентини Дуки «Образи, які говорять крізь віки»

Виставка Валентини Дуки «Образи, які говорять крізь віки»

Черкаський обласний художній музей презентує першу персональну виставку молодої, талановитої черкаської художниці Валентини Дуки. Мисткиня працює у графічній техніці, найбільш близькими матеріалами для себе визначає туш, перо. Дана графічна техніка досить стримана і лаконічна через обмеженість засобів виразності чорного і білого кольору. Утім, у такій мінімалістичній, стриманій палітрі тонових градацій

Персональна виставка «Квітковий код нації»

Персональна виставка «Квітковий код нації»

Черкаський обласний художній музей презентує персональну виставку «Квітковий код нації» черкаської художниці Олени Кононенко. Творам мисткині притаманна образна декоративність, у якій прочитується переосмислення традиційної української символіки через осучаснений декоративний розпис. Символ — це основа композиційної нарації художниці: арахаїчні солярні знаки, квіти, птахи, колоски, калина, тризуб, жовто блакитний колір. На виставці представлено

09 вересня о 17:00 —відкриття персональної виставки графіки Валентини Дуки «Образи, які говорять крізь віки»

09 вересня о 17:00 —відкриття персональної виставки графіки Валентини Дуки «Образи, які говорять крізь віки»

Мистецька подія відбудеться в межах міської програми «Надання стипендій для реалізації проєктів у галузі культури м. Черкаси». Програмою передбачено підтримку творчих діячів та митців, і виділення грантів у галузі культури міста. На виставці буде представлено графічні роботи, виконані в різних техніках, що дозволить побачити широкий спектр художніх можливостей цього виду