Кінь в естетичному космосі українців

Кінь в естетичному космосі українців

/логотерапія мистецтвом/

Символіка коня одна з найбільш складних, але й цікавих. З давніх-давен коні користуються особливою пошаною нашого народу. В контексті війни – кінь частіше власність воїна, ніж землероба, а тому співвідноситься з уявленнями про волю, безмежні степові простори, військові походи та козаків. Символізує незламний дух, прагнення свободи і бажання за неї боротися.

Універсальне значення образу коня в ритуальних практиках і  у мистецтві це – динамічна сила, драматична напруга і невичерпна енергія.

Ця сила є уособленням циклічного розвитку світу, космічного жбурляння первісного хаосу, втіленням солярної або місячної енергії богів Геліоса, Ра, Індри, Посейдона, є розкриттям метафори часу, його руху та плинності. Кінь також часто виступає як посередник між світами, перевізник та супроводжувач душ в інший світ. Він може символізувати життя і смерть, стихії природи (вогонь, вітер, морську піну, світло), набувати різних смислових відтінків залежно від кольору і масті (золоті та сріблясті коні у колісницях богів, білий єдиноріг, вогняно-червоні коні-змієборці, блідий кінь Апокаліпсису тощо).

В українському естетичному космосі кінь – потужний архетип, який пов'язаний з почуттями, емоціями та їх вираженням. Це тварина, яка подарована предком. У першій половині 90-х років минулого століття агентство «Associated Press» повідомило про сенсаційне відкриття американських і українських археологів: першими у світі близько 6 тисяч років тому приручили коня предки українців.

Кінь в свідомості українців є певною універсалією, яка містить джерела потаємної сили нашої нації, тому художники особливо шанують цей образ. Незалежно від поширення іпічного жанру  (з гр. hippos – кінь) вони часто включають його в свої живописні композиції. Виразити дику силу і грацію коня, візуально розкрити його причетність до таємного змісту буття – завжди було викликом для художника та випробовуванням його майстерності.

Експресивно розкривають образ коня українські художники Микола Самокиш, Анатолій Лимарєв, Віталій Гудко,  Віктор Мікитенко  та ін. В Музеї історії Києва було презентовано цілу серію «Коні» Анатолія Криволапа. До слова, пишаємось наявністю творів цього художника у фондах нашого музею. Його картини впізнавані завдяки монохромності та яскравим кольорам. Полотно «Кінь. Вечір» (2012, акрил) було придбано за $186 тис. на аукціоні сучасного мистецтва Phillips  в Лондоні. Червоний кінь на червоному тлі розкриває містичну пульсацію фігури і фону.

В Черкаському художньому музеї також є роботи, які презентують красу і велич цієї сакральної істоти. Художники розкривають її динамічну силу в контекстах української природи (П. Блінов, І. Кулик, О. Баумейстер, В.Кравченко, М. Сенюта) та культури козацтва, в якій кінь є невід’ємним атрибутом козака-героя (Г. Ксьонз, В. Євич, Е. Базилянський, Є. Латанський, О. Музика, В. Клименко, В. Полтавець, В. Кобець). Глибокі символічні конотації образу коня присутні в творах П. Козіна, В. Цимбала, І.Солодовнікова, М. Прокопенка.


З фондів Черкаського обласного художнього музею:

Е. Базилянський. Дозор. 1991

В. Полтавець. Герць. 1991

О. Музика. Козацький пікет. 1991

В. Кобець. Коззачина. Тривожний вечір. 2012

З приватної колекції:

А. Криволап. Кінь, вечір. 2012.

Read more

Виставка «Світоч Духу: Андрей Шептицький» спільно із командою Центру Шептицького Українського католицького університету

Виставка «Світоч Духу: Андрей Шептицький» спільно із командою Центру Шептицького Українського католицького університету

Черкаський музей спільно із командою Центру Шептицького Українського католицького університету презентує унікальну виставку про життєпис Митрополита Андрея Шептицького. Значення його постаті виходить далеко за межі соціально-історичного контексту Європи початку XX століття та локального — історії заходу України. Його ідеї, як захисника українського народу в часи Світових воєн, в останнє десятиліття активно

Виставка сучасної народної картини черкаської художниці-аматорки Марії Завалко «Барви рідного краю»

Виставка сучасної народної картини черкаської художниці-аматорки Марії Завалко «Барви рідного краю»

Черкаський художній музей презентує персональну виставку сучасної народної картини черкаської художниці аматорки Марії Завалко. Марія Завалко народилася 17 листопада1953 року на Кіровоградщині, згодом родина переїхала до Черкас. Її професійна діяльність не була пов’язана із творчістю. Закінчила Одеський гідрометеорологічний інститут (нині інститут екології). Працювала в одеському «Бюро погоди», а також