Художник-воїн Іван Лацкович-Croata

Художник-воїн Іван Лацкович-Croata

логотерапія мистецтвом

Іван Лацкович-Кроата (1932-2004 рр.) – відомий хорватський художник і графік. Французький мистецтвознавець Анатоль Жаковський назвав його «найкращим малювальником з усіх наївних художників світу».

Роботи Лацковича знаходяться в багатьох музеях світу, зокрема в Національній галереї наївного мистецтва (м. Рим), музеї Брукліна (м. Нью-Йорк), музеї ХХ століття (м. Відень), музеї сучасного мистецтва (м. Варшава) тощо. З 1962 року художник влаштовує індивідуальні і бере участь у спільних виставках в Хорватії та багатьох країнах світу, майже на всіх континентах.

Творчість Лацковіча-Кроати пов’язана з його активною участю в русі за незалежність Хорватії. У 60-річному віці художник серед перших добровольців став на захист Батьківщини як воїн народної гвардії. Єдність зі своїм народом художник виразив у псевдонімі, імені свого народу латиною – «croata».

Художник завжди відчував духовну спільність з Україною, був ініціатором експозицій сучасного українського мистецтва в Хорватії. У 1998 році презентував свої роботи у Києві, але ще у 1993-му деякі твори було передано в Україну товариством «Україна-Хорватія». Частину з них було подаровано Черкаському художньому музею («Дерево – хрест» 1991 р. (папір, туш, акварель, гуаш); серія робіт (16 одиниць) «Хорватські жахи» 1991/1992 рр. (папір, туш, перо).

Іван Лацкович-Кроата – художник-воїн і гуманіст, який прагнув уберегти світ від такого жахливого безглуздя як війна. Хорватський народ виборював незалежність, але ніколи не зазіхав на чужі землі та життя. Чи міг художник передбачити, що у 90-х роках ХХ століття на землю працьовитих і миролюбних хорватів впадуть бомби? «Не похились, Хорватіє, в годину негоди» – говорить Іван Лацкович у зверненні до свого народу у найскрутніший для нього час.

Художник не лише у темі війни, діапазон його творчості надзвичайно широкий: картини сільського життя, біблійні і міфологічні сюжети, натюрморти, портрети, ілюстрації до книг, абстрактні і фігуративні композиції з ліричними і сюрреалістичними мотивами. Твори різноманітні також і за технікою виконання: естамп, акварель, гравюра, темпера, олія на склі. Вони містять багато щирого оптимізму народного життя. Наприклад, у літографіях «Весілля в Подравині».

Іван Лацкович-Кроата має свій власний почерк і впізнаваний стиль, майстерно розвиває класичні традиції хлебнінської школи і хорватського наїву. Народні художники, оспівуючи свій край, у пошуках найвиразнішої і найдохідливішої форми зверталися до примітиву. Засновник хлебнінської школи і вчитель Івана Крісто Хегедушич запровадив такий творчий принцип: «Форма, спрощена до синтезу, локальний колорит, відкритий колір». Лацкович усе життя був вдячний вчителю за підтримку й за те, що той щоденно змушував малювати: «Хлопчик мій, потрібно працювати і працювати. Ця твоя робота хороша, а ця – ні… Не роби копій, малюй свій світ, свої села, свої будинки…Не пиши абияк, але не роби ескізів… Не перекреслюй те, що намалював».

Поетику сільського життя: хорватські хатки, вишукані силуети дерев, неповторний колорит народних свят Лацкович зображує з особливою любов’ю. Його земля, рідна Подравина, є для нього, в першу чергу, станом душі, а потім вже географічною місцевістю. Кожна його картина – це лірична розповідь, у якій поєднано реальне і ілюзорне, повсякденне і сакральне.

Іван Лацкович-Кроата також визнаний у світі як майстер зимового пейзажу. «Ще в дитинстві я полюбляв зиму, малював на прохання селян Мадонну, Христа, янголів» – згадує митець. Через приглушену, але витончену гамму «зимових» кольорів художник розкриває глибинні думки і переживання.

Поетичні образи Лацковича у вимірі його боротьби за свободу Хорватії ще раз переконують у тому, що патріотизм починається не з гасел і памфлетів, а з щирої любові до рідного краю і людей. І саме ця ідея є для українців актуальною, близькою і зрозумілою.

І.Лацкович-Кроата. Чотири пори року. Олія/скло.1983 р.
І.Лацкович-Кроата. Подравське село. Олія/скло.1982 р.
І.Лацкович-Кроата. Зимове село. Олія/скло. 1964 р.
І.Лацкович-Кроата. Дивний світ. Олія/скло. 1974 р.
І.Лацкович-Кроата. Жатва. Олія/скло. 1975 р.
І.Лацкович-Кроата. Червоний кінь. Олія/скло. 1973 р.
І.Лацкович-Кроата. Із серії «Хорватія», 1931-2004 рр. Папір, перо, кол.туш. Із фондової колекції музею.
І.Лацкович-Кроата. Із серії «Хорватія», 1931-2004 рр. Папір, перо, кол.туш. Із фондової колекції музею.
І.Лацкович-Кроата. Із серії «Хорватія», 1931-2004 рр. Папір, перо, кол.туш. Із фондової колекції музею.
І.Лацкович-Кроата. Із серії «Хорватія», 1931-2004 рр. Папір, перо, кол.туш. Із фондової колекції музею.
І.Лацкович-Кроата. Із серії «Хорватія», 1931-2004 рр. Папір, перо, кол.туш. Із фондової колекції музею.

Read more

Персональна виставка Лілії Палій «Світло у долонях»

Персональна виставка Лілії Палій «Світло у долонях»

Черкаський обласний художній музей презентує персональну виставку черкаської майстрині Лілії Палій «Світло у долонях». На виставці експонуються 40 авторських ляльок амігурумі. Саме поняття «амігурумі» стосується японського мистецтва в’язання гачком або спицями маленьких м’яких іграшок, зазвичай у вигляді тварин, казкових персонажів та фантастичних істот. Лілія Палій у своїй творчості

Ювілейна персональна виставка Володимира Яковця «Воля»

Ювілейна персональна виставка Володимира Яковця «Воля»

Черкаський обласний художній музей презентує ювілейну виставку «Воля» черкаського художника постмодерніста, представника української «нової хвилі» Володимира Яковця. Виставка «Воля» є глибоким філософсько-мистецьким осмисленням найважливішої цінності сьогодення. У її назві закладений подвійний сенс: воля особиста як внутрішня свобода духу і творчості, і воля країни як політична незалежність. За авторською інтерпретацією, справжня

Персональна виставка Віктора Олексенка «Під знаком теми»

Персональна виставка Віктора Олексенка «Під знаком теми»

Черкаський обласний художній музей презентує персональну виставку заслуженого художника України Віктора Олексенка. В експозиції представлені абстрактні роботи автора, над якими він працював із 1970-х рр. до сьогодні. Ці твори є квінтесенцією його багаторічних досліджень нефігуративної мови. Загалом творчість Віктора Олексенка — це інтелектуальна свобода та безкомпромісний філософський пошук у поєднанні із