«Світобудова» Віктора Олексенка

«Світобудова» Віктора Олексенка

Віктор Олексенко — самобутня і самодостатня постать в українському мистецькому середовищі, чиї здобутки не потребують зайвих офіційних підтверджень. Активну виставкову діяльність художник провадить із 1991 року — моменту відновлення незалежної української державності. Саме для вільного і відкритого художнього простору, позбавленого цензури, формальних та ідеологічних обмежень, створені роботи митця — чуттєві, волелюбні, наповнені сакральними символами знаками, духовними мотивами, вкорінені в родючі грунти глобальної і локальної культури.

Ювілейна виставка «Світобудова» — ретроспективна вибірка фігуративних творів автора, ювелірний зріз його багаторічних напрацювань. Від ранніх 1970-х років і до сьогодні Олексенко розробляє власну космогонію, сплітає елементи багатошарового авторського Всесвіту, що постійно вирує і народжує нові світи. В музейній експозиції художник ділиться своїм мистецьким і життєвим досвідом, шуканнями та спостереженнями, здогадами, власною картиною світу, втіленою утворах різних років, технік, стилів. Світ цей постає перед нами різноманітним, трепетним загадковим.

Практику Олексенка характеризує широке медійне розмаїття: станковий і монументально-декоративний живопис, асамбляж, об'єкт, інсталяція, графіка, дизайн, геральдика, поезографія. Обрану частину цього обширу представлено на виставці: це станкова графіка — друкована і мальована, монохромна і кольорова, живопис — різних жанрів і форматів, асамбляж. Окремий сегмент творчого доробку Олексенка — цифрові твори, що оприявнюють постійний розвиток автора, його синхронізованість із сучасною дійсністю. Ймовірно, дається взнаки і багаторічна викладацька робота — в неперервній комунікації з молоддю, обміні досвідом та енергією, що не вичерпується і спонукає до руху.

Мистецьке мислення Олексенка автономне і синтетичне водночас. Воно виростає з підмурків традиційної культури, всотує в себе різні художні напрями від архаїки до сьогодення, «високого» й декоративно-ужиткового мистецтва, історичні пласти і цитати, а поряд із цим демонструє незалежність від надмірного академізму, ієрархій чи мінливих подувів скороминущих тенденцій.

Складні деталізовані композиції автора — палімпсести з нашаруваннями різних часів культур. Прикметно, що все це розмаїття сприймається цілісно, об'єднане впізнаваними професійними прийомами, лінією, колоритом, переліком тем та культурологічних посилань, органічно зшитих в одне полотно пильною думкою ї вмілою рукою художника. Олексенко мандрує між часами, вільно черпаючи натхнення та мотиви з глибин первісної культури, давньоруського мистецтва, доби бароко і просвітництва, авангарду і народного мистецтва. Усі ці елементи митець майстерно інтегрує, поєднує в єдиному потоці з сучасністю, вплітаючи у космогонію власного художнього всесвіту, створюючи позачасовий міст між різними проявами культури — української та світової.

Твори художника зазвичай антропоцентричні і маркують наявність людини, одного з центральних елементів «Світобудови», навіть за її безпосередньої відсутності. Втім, можливо, ця Присутність — не обов'язково людська. Божественне потаємне постійно непокоять художника і раз-по-раз проглядають, проблискують поміж вигадливих біоморфних обрисів в живописних і графічних творах.

Історії про творення і першооснови світу сплітаються з новелами про відносини, невловимі почуття, духовні пошуки та тілесні досвіди. Макрокосм і мікрокосм зводяться в один масштаб і візуалізуються у своїй квантовій єдності. Одразу помітна вітальна енергія, що вирує в роботах Олексенка. Образи творення і перетворення, зародження й переродження, неперервність. життєвих циклів. Свідчать про це не тільки мотиви орнаменти, але й кольорова гама — розмаїта, з м'якими переходами і домінуванням теплих кольорів.

Твори художника зазвичай сповнені руху, і рух цей найчастіше відбувається по колу чи по спіралі (як у циклах життя, історичних подіях та орбітах космічних тіл. Так само, як неперервною є динаміка в роботах Олексенка, так він сам не спиняється у своєму рухові й пошуках, не схильний до самоповторів і тиражування відпрацьованих прийомів. Авторський всесвіт розширюється за власними космологічними законами — невпинно, однорідно та ізотропно.

Наталія Маценко,
мистецтвознавиця.

Read more

Виставка до Дня Української Державності «Державотворці України»

Виставка до Дня Української Державності «Державотворці України»

До Дня Української Державності у Черкаському художньому музеї розгорнуто виставку заслуженого художника України Максима Гладька «Державотворці України». Виставка вже експонується і доступна для перегляду відвідувачів до 27 липня 2025 р.

Ювілейна персональна виставка Миколи Маценка  «Прикладна культурологія»

Ювілейна персональна виставка Миколи Маценка «Прикладна культурологія»

24 червня Черкаський обласний художній музей презентував ювілейну персональну виставку Миколи Маценка — «Прикладна культурологія». Це, певною мірою, ретроспективна виставка, утворена із двох перманентних авторських серій, дотичних до культурологічного дискурсу із перспективи української ідентичності: «Неофольк» та Геральдична серія. Якщо у роботах серії «Неофольк» (своєрідні візуальні коломийки) образно повторюється впізнаваний орнаментальний мотив,