Олена Толкачова. Проєкт «У реальному часі»

/арт-філософія/

У реальному часі — означає «тут і тепер», переживання війни у сьогоденні, у конкретну мить.

У культурно-мистецькому проєкті «У реальному часі» окрема локація належить роботам Олени Толкачової, талановитій художниці-киянці у третьому поколінні. У творах проєкту Олена розкриває своє бачення війни з перших днів повномасштабного вторгнення, життя Києва у найбільш загрозливі миті небезпеки окупації, візуально підкреслює контрасти зіткнення здавалося б мирної повсякденності із чужорідними їй атрибутами війни, виражає екзистенцію відчаю і надії. Її праця — щоденна і самовіддана.

Ось лише деякі назви проєктів, до яких долучилася художниця: «Дим. Дім. Дим» (Японія, TUFS), «Україна і Світ очима художників», «Нескорена Україна» (НСХУ), «НАЖИВО» (художня галерея «Митець», Національний музей ім. Т. Г. Шевченка), «ВОЛЬНАНОВА».

У проєкті «У реальному часі» в основному представлено роботи з великої серії «Із Серця Києва» (2022–2023 рр.), які містять актуальні рефлексії війни. Художницю цікавить, як атрибути війни «адаптуються» у повсякденні, як формуються нові візуальні стереотипи.

Якщо на деяких роботах Наталії Кохаль ми бачимо мімікрійно-непомітне, вкрадливе входження війни у мистецтво і природну красу (наприклад, у вазі з квітами раптом впізнаємо образ перевернутої кулі, у кошику – воєнний шолом, у традиційній вишивці — постаті воїнів ЗСУ), то в роботах Олени Толкачової відчуваємо сильний удар, зухвале втручання, більш різкі контрасти війни і миру, на межі яких утворюються нові сакральні символи.Окремі серії художниці об’єднує вміння схопити один образ і розвивати його мотиви в різних графічних контекстах. Так, образ лелеки обіграно в одній стильовій константі з синьо-жовтими мотивами. Символізм священного птаха включено у різні смислові контексти: родини і продовження життя, праці і відданості, опору і захисту домівки-України. Лелека виступає як універсальний символ оберега. Недаремно на одній з робіт ми бачимо його поєднання з образом Оранти. Відчувається, що лелека постає дуже чутливим  камертоном миру, адже плете своє гніздо тільки тоді, коли знаходиться у повній безпеці.

Прикметно, що одним з провідних мотивів у роботах Олени є відтворення України як символічного топосу, складеного орнаментами різних регіонів. Тут ми — єдине ціле — невіддільні один від одного. Регіональні орнаменти «перегукуються», сплітаються у загальну візуальну мелодію. Але там, де вишивка стікає кров’ю — окуповані ворогом області.

Так у творчості Олени Толкачової втручання війни у повсякдення формує нові практики, нові аспекти реальності. Бачимо ці нові образи: протитанкові їжаки на тлі козацької церкви у Седневі, діти в ліжку у коридорі під час повітряної тривоги, вид на Київ крізь вікна, заклеєні скотчем від вибуху і ударної хвилі...

У візуальному щоденнику художниці відбувається ретельне вивчення впливу війни на повсякдення. Так, у семантиці заклеєних скотчем вікон свій перебіг часу: день-ніч, тривога, немає тривоги, є світло, немає світла. Від цих обставин залежить те, якого кольору стрічки ми бачимо (Серія «Вид з вікна» 2022). Характерною для багатьох робіт є миттєва влучність комунікативного мистецтва, полісемантичність образів (у роботі «2.03.2022» представлено водночас очі війни, хрести, заклеєні вікна, літаки, які бомблять Київ…).Увагу привертають два автопортрети художниці: «Коронний» — з доби коронавірусу, і автопортрет 207-го дня війни. У них ідентичність, тілесність заломлено крізь призму звичних речей і повсякденних дій. У цих роботах закладено багато сенсів для філософських міркувань.

Увага! Олена Толкачова запрошує прийти на виставку і поміркувати над сюжетом її філософського триптиха «Доля» (2023 р.), навіяного подіями російсько-української війни та метафоричними паралелями з сюжетами античних і українських міфів. Ткалі прядуть тонку нитку долі України.... Хто і що на це впливає? Чи можна долю змінити, або це щось незмінне?  Те, «як має бути» – це невідворотність чи наше вольове зусилля?

У книзі відгуків лишіть авторці свою версію.

Про авторку: Олена Толкачова – народилась і живе у Києві.  Працює в галузі станкової графіки. Вищу мистецьку освіту за фахом отримала за кордоном. Бере щорічну участь у всеукраїнських, міжнародних, групових виставках та проєктах, трієнале графіки, виставках-конкурсах тощо, має три персональні виставки. Учасниця міжнародних та українських пленерів та аукціонів. Роботи знаходяться у Національному музеї «Київська картинна галерея», Національному музеї ім.Т.Г.Шевченка, Запорізькому художньому музеї та приватних колекціях України, Канади, Франції, США, Бельгії, Чехії.

Олена Толкачова «Бульвар Тараса Шевченка» 23.03.2022 Папір, сух. гуаш, туш
Олена Толкачова «Бульвар Тараса Шевченка» 23.03.2022 Папір, сух. гуаш, туш
Олена Толкачова 09.03.2022. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова 25–26.03.2022. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова 17–18–19.03.2022 Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова 01.04.2022. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова 15.11.2022. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова «Вид з вікна 17.03.2022» Папір, сух. гуаш, туш
Олена Толкачова «Вид з вікна 21.03.2022» Папір, сух. гуаш, туш
Олена Толкачова «Вид з вікна 04.07–23.07.2022» Папір, сух. гуаш, туш
Олена Толкачова 10.10.2022. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова 02.03.22. Папір, сух. гуаш, маркер
Олена Толкачова «Відчуття дійсності», 2020 р. Папір, туш
Олена Толкачова «Лютий. Настрій», 2023 р.
Олена Толкачова «Коронний автопортрет», 2021 р. Папір, суха гуаш.
Олена Толкачова «Автопортрет 207 день», 2022 р. Папір,сух.гуаш.